Om selvforsvar, SV og Lysbakken utdeling av penger til egne formål


For å bli instruktør må du først ha vært med på to kurs i feministisk selvforsvar, før du kan være med på instruktørkurs. Alle må være med på minimum to instruktørkurs, som går over en helg per kurs. Instruktørene må være med som hjelpeinstruktør og holde kurs sammen med en annen instruktør, for så å bli godkjent som instruktør av instruktørlærerne.

Det er spesielt å se at en person med makt, ringe til sine egne, og be de ta kontakt for å få penger. Og målet er altså kvinner (av alle politiske valører skulle jeg tro) å føle seg tryggere. Artig. Ville du følt deg tryggere å bli opplært av en person i et fag som har hele to kurs som personen har brukt to helger på. Man skal altså potensielt stole på en person, legge livet i hendene på en person som er «ekspert» på å forsvare seg selv, og bakgrunnen for at denne er ekspert? To helgekurs.

Jommen sier jeg smør.

Hvis en ville få opp selvtillitten til jenter ved hjelp av selvforsvar hvorfor heller ikke ansette Cecilia Brækhus? Da ville man iallefall fått en person som faktisk vet hva hun prater om, og som også vet om begrensningene hva selvforsvar kan gjøre. Eventuelt ta en telefon til kampsportforbundet som garantert vil ha en oversikt som overgår tidligere SU-medlemmer, og som ville ha dekket hele landet på 1-2-3.

Kilder:
Dagbladet; 1,2,3
FVN; 1

5 Responses to Om selvforsvar, SV og Lysbakken utdeling av penger til egne formål

  1. a.mider says:

    Det viktigste er vel at Norskgay slutter å voldta?

  2. Kurset lærer jentene enkle teknikker og triks for å komme seg ut av truende situasjoner, men det er nok ikke det hele kurset dreier seg om. Minst like mye tar kurset opp forebyggende selvforsvar, holdning, det å ta plass, grensesetting, vold mot kvinner og søsterskap. Og det lærer man ikke av kampsportforbundet. Når 90% av alle voldtekter skjer der overgriperen er en offeret kjenner er det vel så effektivt å lære å si nei, enn å lære et rundspark fra karate eller teakwondo.

    Er et poeng at instruktørene er noen som jentene kan identifisere seg med. Slik får man gode og troverdige diskusjoner, samt at jentene får tro på seg selv at de også kan slå og sparke hardt. Derfor er heller ikke Cecilia aktuell for å holde kursene våre.

    VI får veldig gode tilbakemeldinger fra jentene som har vært på kursene vi har holdt, akkurat fordi våre selvforsvarskurs tar for seg mer enn kampsport.

    Men instruktørene er selvsagt opptatt av å lære mer, og ta inn nye teknikker, og tar gjerne kontakt med Kampsportforbundet for å få innspill til kursene.

    (Hilsen en instruktør i Jenteforsvaret)

    • norskgoy says:

      Altså eksakt det samme som omtrent enhver kampsportorganisasjon bedriver.
      Instruktører bør ha en faglig ballast. Ikke late som man har en ballast som ikke er der. Å skyte kne inn i skritter høres enkelt ut. Men det krever trening over lang tid. To helgekurs er ikke lang tid.

      Ellers artig å høre på hvorfor jenter skulle få mer tiltro til deg enn Cecilia Brækhus….

      Og 90%andelen din er feil forresten.

    • Einar says:

      Jeg er en relativt røslig mann..veier rundt 100 kilo og er godt trent. Jeg har erfaring fra kampsport og kan håndtere meg selv om det skulle stå om. Jeg elsker kvinner, rolig og avbalansert er jeg også, men sett at jeg ikke var det? Hva om jeg var ute etter å utøve vold mot noen, feks ei jente..tror du virkelig at det er noe som helst den jenta kan gjøre mot meg som vil stoppe meg? Forsøker du vold mot meg så er det eneste du vil oppnå å få meg enda mer forbannet. Jeg vil bruke enda mer av styrken min mot deg og påføre deg enda mer skade for å oppnå det jeg ønsker. Å i tillegg etter to helgekurs? VÅKN OPP! Det dere lærer kvinner er en falsk trygghet som ikke henger på greip, ei heller har rot i virkeligheten. Jeg har vært på slike kurs å sett hva som læres bort. Det er spark mot skrittet eller knær som gjelder der, en finger i øyet (helst med lang negl) eller å dra til seg armen om overgriper holder rundt håndledd. Alle disse flotte teoriene om hva som «gjør vondt slik at du kan frigjøre deg og springe avgårde» ble grundig motbevist 100% av gangene vi forsøkte.
      Det eneste effektive var at jenta stilte seg med front mot overgriper og hylte alt hun orket..da var det rett og slett så jævlig å høre på at trangen til å holde for ørene ble større enn trangen til å gjennomføre «overgrepet»
      Nei, kjøp en fløyte å ha hengende rundt halsen på vei hjem, kjøp pepperspray og ha i lomma (ikke veska) eller gå 2-3 stk sammen hjem..DET fungerer..

    • Tetris says:

      Hva slags akademisk grunnlag og erfaring bruker dere innenfor det forebyggende arbeidet? Eller er dette basert på «sunn fornuft».

      Kampsport lærer deg både selvtillit, unngå å gjøre deg selv til et offer, håndtere vold på en skikkelig måte, bli trygg på deg og dine grenser og å oppleve hvilke verdier du har i et varmt og velkommende miljø. Jeg har selv trent barn og unge innenfor kampsport og hvert med på å lede voksne klasser i en årrekke nå, og vi som trenere, instruktører og høyere graderte har som oppgave å sørge for at alle blir tatt vare på og har en positiv opplevelse der de lærer det de ønsker.

      Hva med ju jitsu, som i men personlige mening er en mer allsidig selvforsvarsidrett da en ikke fokuserer utelukkende på bruk av slag og spark (personlig mening, folkens! Før vi begynner den klassiske «which is better» diskusjonen 😉 )? Norge har tre utøvere gradert til 6 dan som driver med denne type aktivitet som jobb. De har lang erfaring i utvikling av nye teknikker, metodikk og pedagogikk rundt vold samt andre områder som går utover det klassiske bildet av kampsport som en «macho mannesport». Sensei Torbjørn Arntsen driver i tillegg med kursing, og selskapet hans tilbyr opplæring av kvinnelig personell skulle dette være ønskelig.

      Andre kamposporter har jeg dessverre lite erfaring med i Norge etter at jeg flyttet utenlands, men vet at vi har mange eminente og høyt graderte utøvere og instruktører som sikkert også er villig til til å lære bort sine teknikker og metoder. Jeg kan garantere deg at alle som en også vil kunne tilby «noe mer enn kampsport».

      På bakgrunn av dette ville det vært interessant å vite hvem som har designet kurset deres og innholdet i det.

      Det er mange jenter i kamsportsportmiljøet som alle ville vært like aktuelle hvis dere ønsker å beholde imaget der, men som jeg mener stiller bedre hva erfaring angår. Må ikke være Brækhus, de fleste kampsportklubbene omkring i vårt vide land har mange høyt graderte kvinner.

      Den viktigste tilbakemelding er vel den fra de som har brukt dette i virkeligheten eller i såkalte real-life scenarios. Selvforsvar er ikke om trivselsfaktor, uansett hvor trivelig vi ønsker at treningen skal være. Det handler om enkle, effektive, beviste teknikker. Ut i fra det jeg ser på filmklipp o.l. er dette ikke godt nok til stede. Nå har ikke jeg gått gjennom et instruktørkurs eller sett innhold (send over/inviter meg på et så skal jeg gladelig være med og kunne gi en bedre mening), men måten dette står frem på for meg er som et PR-prosjekt for et politisk parti basert på et lite solid grunnlag med manglende erfarent personell.

      (Hilsen en person med 18 år erfaring innenfor kampsport, 12 som ju-jitsu utøver blant annet under Sensei Arntsen, Associate Fellow of the Institute of Martial Arts and Sciences som studerer en MSc fokusert bl. a. på bruk av vold, voldtekt og metoder for å unngå dette)

Legg igjen en kommentar

