Søtt, salt og fett


Michael Pollan har skrevet mange bøker om mat, og hvordan samfunnet (med sterkt fokus på det amerikanske samfunnet) produserer maten og hvordan dette slår ut på samfunnet og konsumentenes helse. Boken «Food Rules; An Eater`s Manual» gir 64 momenter en kan tenke på (tar ikke med alle). For å oppsummere sier MP; «Spis mat, ikke for meget, mest planter».

1. Spis mat

Hva er mat? Hvis det defineres ut ifra at mat er det du stapper i munnen så er det enkelt. Er det mat, f.eks Priors Kalkunpålegg som inneholder hele 83% kalkunkjøtt i tillegg til andre «viktige næringsstoffer», eller er det mat hvis man tar et lag kyllingbryst på skiva istedet. MP sin tanke her er i boken, og hans tidligere, at mat ikke er prossesert mat. De vil etter all sansynlighet inneholde for mye salt, fett og sukker.

2. Ikke spis noe din tipp-farmor/tipp-mormor ikke vil kjenne igjen som mat

Istedet for makrell på tube, hvorfor ikke «freake» med noe som ser ut som kan ha sittet på en fisk?

Tanken til MP er uansett at mat som dine forfedre vil kjenne igjen ikke er prosessert mat. For mye av maten som lages idag, er ikke prosessert fordi den skal være sikker for forbruker, men også få deg til å spise mer. Grunnet at mennesker, biologisk, er programmert til å gå etter salt, fett og søtt. Og prosessert mat er som regel full av en eller flere av de.

3. Unngå mat som har ingredienser som ingen normale mennesker har i skapet

Xantangummi, natriumlaktat, difosfat, karragenan, natriumaskorbat, natriumdiacetat og natriumnitritt, er ingredienser som de fleste ikke har i skapet. Alle er å finne i Priors kalkunpålegg forresten.

4. Unngå matprodukter som inneholder HFCS – High Fructose Corn Syrup

Sukker er sukker. Dog dette er et punkt som enda er veldig amerikansk problem. Men det tar nok ikke lang tid før «globaliseringsentusiasmen» slår inn på det momentet også. I EU-området har det desverre vært tilløp til å lempe på restriksjonene av HFCS. Skulle det skje offisielt så er Norge på pletten i forkant. Selvsagt.

5. Unngå mat som har sukker (eller annet søtemiddel) på topp 3 av ingredienser

Som nevnt så er sukker alltid sukker. Sukker i naturlig tilstand er ikke å finne i ren form, alltid som et biprodukt i fiberrike planter. Sukkerroer er en smule vanskelig å spise. Frukt har mye sukker men er også en fiberkilde. Dermed blir juice «no no», mens å spise frukten blir «ja ja». Det er nå rundt 40 typer sukker som brukes av matindustrien.

6. Unngå mat som inneholder flere 5 ingredienser

Jo flere ingredienser, jo mer prosessert. Ergo større sannsynlig at det ikke er så veldig bra for folkehelsen.

7. Unngå matprodukter som en tredjeklassing ikke kan uttale

En versjon av mange andre punkter, men det samme er i tankene. Gjør det enkelt.

8. Unngå matprodukter som selger på basis av at det skal være godt for helsen

De matvarer, som er sunne (f.eks grønnsaker) skryter ikke på seg at de er helsefrembringende. Grunnen er selvsagt at brokkoliprodusentene ikke har råd til å reklamere. F.eks margarin var sunnere enn smør da det en tid siden kom på markedet. Det man ikke visste var at det inneholdt transfett. Som man i dag vet er en real «killer».

9. Unngå mat som bruker «light»/»lavkalori»/»0-fett»

Fett har vi redusert i over 30 år. Allikevel går vekten oppover. Når man tok vekk fettet tilsatte man sukker. Ellers ville det smakt som en fotsåle. Sukker kan også gjøre at en øker vekt. Så en diett som er populær i dag, «lavkarbo» har høyt fettinnhold (eller at fett ikke betyr noe). Ser man egentlig ikke det samme mønsteret da fett skulle vekk?

10. Unngå mat som prøver å være noe det ikke er

Det klassiske er margarin, i motsetning til smør som det prøver å etterligne. Ost uten fett er ikke mye ost.

11. Unngå mat du ser reklarmert på tv

Hvor ofte ser du produsenter av gulrot reklamere? Sjeldent skulle jeg anta. Selv her i landet. De fleste kjenner dog igjen denne låten;

Grandiosa har iallefall nøkkelhullsmerking. Så det er jo et rent sunnhetsprodukt.

12. Når du handler prøv å hold deg i ytterkantene, og unngå midten

De fleste matbutikker er bygget over samme lest. De matvarer som er mest «naturlige former» har en tendens til å være i ytterkant av butikken. Frukt. Rene kjøttvarer. Fisk. Prosessert mat klumper seg mot midten. Men søtningsmidler dukker opp der man minst venter det, så det er ikke helt idiotsikkert system.

13. Spis mat som vil til syvende og sist råtne

Sopp og bakterier konkurrerer med oss mennesker med mange matvarer for å utnytte næringsstoffene. Jo lengre holdbarhet jo mer prosessert er det. Som regel selvsagt, honning har nesten ubegrenset holdbarhet. Og konservering av tradisjonell type gjør at mat kan oppbevares lengre. Men pommes frites fra McDonalds som holder seg «friske» i lang lang lang tid er ikke akkurat et sunnhetstegn da saltinnholdet er skyhøyt. Poteter til vanlig råtner ganske fort ikke sant.

14. Spis mat der ingredienser er ingredienser du kan se for deg

Selvsagt har man kulturelle forhold. Som at forskjellige grønnsaker ikke er lett å se for seg om en aldri har hørt om dem. Men de fleste har aldri sett xantangummi.

15. Kom deg ut av de vanlige butikkene om mulig

Man ser ikke mye av prosessert mat hos en butikk drevet av bønder. Frukt og grønnsaker blir som oftest også oppbevart kjølig på slike steder. De vil dermed holde seg bedre. Hvordan vil grønnsaker være om de blir lagt ut kl 09.00 i varmen i butikken, og lagt inn på kjøl kl 23.00. Og samme runde dagen derpå. Kvaliteten forringes.

16. Kjøp din snacks utenom vanlige butikker

Kjøp snackes om du er i en butikk som drives av en bonde. Frukt, tørket frukt og nøtter.

17. Spis mat som er laget av mennesker

Mat tilberedt av mennesker har en tendens til å få tennene til å løpe i vann. Det er ikke helt det samme med en skikkelig hjemmelaget burger opp imot de frosne en kan få kjøpt i frysedisken. De med eksakt lik høyde. På millimeteren.

18. Ikke spis mat som er produsert der en må ha kirurgklær på

Ikke noe krystallklar regel selvsagt, men det er en grunn til at man må ha slike klær på. Det er i prosessanlegg. Som medfører som regel noen visse problemer mhp ingredienser som blir tilsatt.

19. Hvis det kommer fra en plante, spis det. Kommer det fra en fabrikk, spis ikke

Selvforklarende.

20. Det er ikke mat om det kommer igjennom bilvinduet

Tilberedelsestid på de steder der slikt kan forekomme? Par minutter. Mat? Neppe!

21. Det er ikke mat om det har samme navn på alle språk

Big Mac eller Pringles. Mat er det ei.

22. Et planter, spesielt blader

Hva er bra med bladgrønnsaker eller grønnsaker generelt? Man får sikkert ørti svar av de man spør, men de fleste vil si; det er godt for deg, og det skader deg ikke i alle fall. Dessuten er grønnsaker, foruten nøtter og korn, lav på kalorier.

23. Bruk kjøtt som krydder eller mat til spesielle øyeblikk

Grønnsaker er kanskje bedre for en, enn kjøtt. Men det er lite protein i det. Kjøtt må en derfor ha. Men hva er en kjøttmengde som dekker behovet? Omtrent på størrelsen med en kortstokk.
Selv ryker jeg på den hver dag, men kutt i kjøttforbruket vil i alle fall være en fordel.

24. Kinesisk sitat

Å spise det som står på ett ben er bedre enn det som står på to, som igjen er bedre enn det som står på fire

25. Spis dine farger

Å spise fargerikt er en rimelig sikker vei til å få i seg de næringsstoffer en trenger. Dvs, ikke fargestoffer fra smågodthyllen.

26. Drikk kokevannet

Kanskje ikke drikke, men en mulighet er å bruke kokevannet fra grønnsaker til suppe eller i sauser. Dog, selv er jeg formening at grønnsaker blir best når det dampes.

27. Spis dyr som selv har spist godt

Egg som gulere plomme fordi de har spist mais. Høres flott ut. Men grunnen er at mais er en av de billigste fødevarene på verdensmarkedet. Skulle man hatt enda sterkere farge på plommen kunne de spist løvetannblad, da hadde fargen vært knalloransj. Gress er også noe de spiser naturlig.

28. Hvis du har plass, kjøp fryser

Hvorfor ikke kjøpe en halv gris? Få det stykket opp og fryst til anledningen. Istedenfor å kjøpe vakuumpakket fra Gilde hver gang du har lyst på en kotelett. Sannsynligheten for at du vil spare penger er stor, samtidig som du vil bruke grisen du har kjøpt til å lage retter som ikke er basert på hurtigmatprinsippet. Frysing forringer kvaliteten i svært liten grad.

29. Spis som en alteter

En alteter i dyreriket spiser både planer og kjøtt. Varier er hovedmantraet. Vær oppurtunistisk og prøv nye typer planter, nye typer kjøtt etc. Variasjonen i butikken er som regel en illusjon da det meste er basert på noen få basale fødevarer.

30. Spis godt dyrket mat i god jord

Organisk kunne mange sikkert si her. Men organisk er ikke ensbetydende med kvalitet. Premier om man kan bønder som faktisk legger ned arbeid å holde hele jordbruksyklusen god.

31. Spis vilt, også frå plantefamilen

Ofte er ville grønnsaker og krydder betre, siden de må naturlig forsvare seg frå skadedyr. Det gjør de ved at de naturlig er mer bitter enn jordbruk, der man ofte odler frem det søte. Vi odler også for at man skal ha lang holdbarhet, og det betyr at omega-3 fettsyrer ikke er en bra ting, siden det kjapt oksiderer og gjør maten uspiselig.

32. Spis fet fisk

Som nordmenn er man blitt flasket opp med dette. Det gjelder fremdeles.

33. Spis noe mat som har blitt produsert ved hjelp av bakterier eller sopp

Høres kanskje merkelig ut. Men f.eks B12 vitaminet er en essensiell del av næringsstoffene en trenger som ikke kan komme fra planter. (B12 kommer fra kjøtt eller bakterie). Dessuten hjelper mange av disse bakteriene fordøyelsen. Yougert, surkål (mye sukker i de ferdige), surdeigsbrød er noen eksempler.

34. Salt og søt maten din selv

Kontroll på hva du har på maten. En kan bli overrasket over hvor mye 1% av maten som er salt, hvis saltet må taes på selv. Ofte matvarer som er prosessert kan ha så meget salt. Så gjør det selv, og du vil minske inntaket av salt og sukker bemerkelseverdig.

35. Spis det søte slik det er å finne i naturen

Det er vanskelig å spise sukkerroer slik de er naturlig å finne de. Det er bedre å spise frukt, enn å drikke juice. Da får en fiber med og.

36. Ikke spis frokostblandinger som forandrer fargen på melken

Som regel kommer disse med en stor porsjon karbohydrater. Pluss kjemiske tilsetningsstoffer.

37. Jo hvitere brød, jo fortere død

Alle samfunn der man spiser hvitt brød har samme regel, ikke spis for meget av det. Hvitt brød gir ingen av de gode næringsstoffer som er å finne i kornet. Det er et skudd av glukose.

38. Spis all den junkmaten du klarer, så lenge du lager den selv

God regel, for det vil være sjeldent en gidder å lage pommes frites selv fra bunnen av.

39. Vær den som tar vitamintilskudd – så dropp tilskuddene

Næringsstoffer vil ikke bli være like effektive om de taes som tilskudd. Noen stoffer trenger andre prosesser for å bli optimalisert i opptaket. Dessuten er ofte de som kjøper tilskuddene også de som spiser godt, og som egentlig ikke trenger de.

40. Spis som franskmenne, eller japaneserne, eller italienerne eller grekerne, eller….

Tradisjonelle matvaner har et stort fortrinn fra den nye industraliserte maten. Den har vært utprøvd i århundrer og man vet den fungerer. Det franske paradokset (mye fett og hvitt mel) skulle tilsi at det ikke er bra. Men den franske matkultur består av små porsjoner, og hvert måltid brukes det tid på. I latinamerika spises mais tradisjonelt med lime og bønner. Bønnene bidrar med aminosyrer som mais mangler, og limen gjør at niacin (vitamin B3) blir tilgjengelig. Uten bønner og lime så får man pellegra .

41. Se på ikketradisjonell mat med skeptiskhet

Mat som lover nye spennende ting? Skeptisk. Ingredienser med nye ”fancy” navn? Skeptisk.

42. Betal mer, spis mindre

Uansett hvordan man vrir og vender på det. Det er mengden mat som gjør at befolkningen øker vekten. En tommelfingerregel er at jo billigere maten er, jo mer har den vært prosessert, og prosessindustrien har som andre industrier og vil tjene penger. For å tjene disse pengene må en dermed bruke midler for å øke inntjening. Mer salt, mer kjøp. Mer sukker for å skjule alt saltet. Pumpe saltvann i, øke vekten. Osv osv.
Det er til syvende og sist kaloriinntaket som er avgjørende. En gjennomsnittelig mann trenger 2200Kcal og en kvinne 2000Kcal, og da har de et normalt aktivitetsnivå.
Kroppens grunnleggende kaloribehov (BMR) kan regnes ut slik;
Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) – (6.8 x alder i år)
Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) – (4,7 x alder i år)
Videre, hvis en vil ta hensyn på aktivitet;
Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)
Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)
Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)
Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)
Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

43. Stopp å spis før du er mett

God gammel huskeregel. Japanere har; hara hachi bu . Ikke si ”nå er jeg mett” ved måltidet, men heller si ”nå er jeg ikke sulten lengre”.

44. Spis når man er sulten, ikke når man kjeder seg

Hvis man ikke er sulten nok til å spise et eple, så er en ikke sulten.

45. Spis sakte

Det kan ta opptil 20 minutter før hjernen beskjed at magen er full. Spis sakte, og helst bruk over 20 minutter på måltidet.

46. Den første munnfullen er den beste

Lagt merke til det? Den første smaken er den beste. Alt etter blir en blek kopi. Tenk over maten sin smak i løpet av et måltid.

47. Bruk like lang tid på å spise som det tok å lage maten

Å hedre kokken med denne regelen vil skape et riktig godt samhold.

48. Kjøp mindre glass og mindre tallerkener

Føler du deg uggen av å gå fra maten? Drikker du opp siste slurk av glasset? Det gjør de fleste av oss. Og siden flere og flere spiser mer enn de trenger så er ”antidopet” mindre glass, og mindre tallerken.

49. En god porsjon, men ikke gå for nr 2

Skulle vel si det meste. Porsjon nr 2 så er det vel ofte for oss at det ikke er magen som snakker, men øynene.

50. Ikke spis energi der bilen din får energi

For det er ikke en helsestasjon.

51. Spis ved et bord

Ikke foran tv`en eller i bilen. Test dette med ungen din (eller kjæresten) ved å sett en bolle med grønnsaker/frukt ved siden av når man ser på tv. Stor sjanse for at det som er oppe i bollen forsvinner. Så derfor, hvis man skal spise vekke fra et bord. Spis frukt og grønt. Ikke potetgull.

52. Prøv å spis med andre

For det første er det mye mer hyggelig. Men selskap har en avslappende funksjon ved at man ofte spiser mindre, og man spiser seinere.

53. Kokkeler

Få kontroll over hva man faktisk spiser. Når en ser energinivå på pakninger står pr 100gr så høres det kanskje greit ut. Men prøv ut med en vekt og se hvor lite 100gr faktisk er.

Men husk. Bryt reglene engang i blant.

For mer info om Michael Pollan, kan dette intervjuet være en mulighet, gjort hos Democracy Now

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: