Vedlikehold – OUTSOURCE FOR SVARTE


Igjen viser det seg at blåsnipper kommer inn i det mest skjermede avkroker. Nå mener det operative personellet i Ubåtvåpnet at outsorucing av vedlikehold går på sikkerheten løs. Og det er selvsagt logisk, tungt vedlikehold som ofte er planlagt vedlikehold er en krevende side ved alt utstyr. F.eks har sykehus avtaler med levrandører på MR-utstyr. Selv om de i prinsippet kan ta lett vedlikehold selv. De har altså outsourcet dette. Forsåvidt greit. Oljeselskapene trekker ikke rotoren selv som regel for generatorer, da kommer det som regel spesialister fra leverandør. Helt greit.

Forsvaret er dog i en annen situasjon enn sivile selskap. Det ligger i dets natur selvsagt, som er å bedrive krig, i.e. legalisert drap. Eventuelt å selv bli drept. Noe slikt forventer ikke private servicefolk som regel. De er også under private kontrakter, der klausuler kan komme til bruk. For farlig, glem reperasjon.

Med militært personell så er de underlagt beordringinstituttet. De kan i prinsippet ble beordret til områder og situasjoner som de fleste private vil sky som pesten. Usa som er foregangslandet nr 1 på dette området, har smertelig fått erfare at det ikke lønner seg å outsource i vildens sky. Ett moment er det med beordring, det andre er at vedlikeholdkompaniene har som regel også infanteritrening. Selvsagt er de ikke profesjonelle på området, men de har en viss kunnskap om sakene.

Fra det amerikanske systemet (pdf);

Section IV
Contract Maintenance Support
4–20. Private enterprise
a. When the Army maintenance system cannot provide required support, the Army will rely on the domestic and
foreign competitive private enterprise system to support its maintenance requirements.
b. The ACOMs, ASCCs, and DRUs will ensure that essential quality requirements for maintenance service contracts
are defined, quantified, measured, and assessed during the contracted-out support process. Solicitations and contracts
for maintenance services will require—
(1) Quantitative measures of quality and performance.
(2) Contractors to submit historical data that will show the capability to achieve these quantitative measures. These
data are used in the solicitation review process.
(3) Specific contractual provisions for obtaining contractor conformance, such as award and incentive fee provisions
for meeting performance quality and cost standards.
(4) Test and evaluation to be performed to demonstrate performance and corrective actions to be taken on deficiencies
revealed.
c. Commanders contracting for commercial Field or Sustainment repair of equipment will ensure that these contracts
include provisions for collection of work order (DA Form 5990–E/DA Form 2407/SAMS equivalent) data from the
contractor. Contractors will provide (DA Form 5990–E/DA Form 2407/SAMS equivalent) data via automated means to
the LIDB MM.
d. Any contract for commercial application of MWOs will include provisions that MWOs will be applied and
reported in accordance with AR 750–10.
4–21. Prohibitions
a. Maintenance by contract personnel is prohibited when—
(1) The maintenance workload to be performed is necessary for individual and unit training.
(2) Qualified contract personnel are not available and cannot be trained in time to provide maintenance support
when needed.
(3) In-house resources are available and contract maintenance support will result in higher cost of maintenance
support to the Army.
(4) The product or service is available from another DOD component or another Federal department or agency.

b. Restrictions are as follows:
(1) Contractor maintenance personnel will not be permanently stationed in combat or hazardous duty areas (see para
3–7e).
(2) Contractor maintenance personnel may travel to a brigade combat team operational area, as approved by the
responsible area commander, on a case-by-case basis to provide temporary onsite maintenance support.
4–22. Foreign enterprise limitations
a. Foreign private enterprise can be used for contracts awarded and performed OCONUS only in the following
situations:
(1) U.S. contractor or DOD sources lack the capacity to perform the task in the time required. In this situation, use
of foreign private enterprise is interim in nature until U.S. capability can be developed or expanded.
(2) Use of foreign private enterprise has been predetermined by international agreement.
(3) The necessity for establishing an alternate foreign source has been determined formally by DOD as being in the
best interests of U.S. strategic or tactical objectives.
(4) Use of foreign private enterprise will not affect the development or maintenance of U.S. national capabilities.
b. The use of foreign contractual services will be contingent on U.S. contracting authority certification of quality,
capability, and capacity.

Så kan en kanskje si at tungt vedlikehold vil som regel bli utført i sikre områder. Og i stor grad er det også sant. Men de som utfører tungt vedlikehold er også de som utfører mindre krevende vedlikehold. Tungt vedlikehold vil gi trening og kunnskap som er verdifull, under vedlikeholdsoppdrag som ikke skjer på en trygg base, langt vekk.

Det er en balanse i dette. Men operasjonell kapasitet har et behov for støttevåpen som faktisk kan ta det meste av tekniske problemer. Med private kontraktører er tungt planlagt vedlikehold greie å ha. Problemet oppstår når det skjer ting som ikke er planlagte. Som ofte skjer. I en fredelig sektor kan en hurtiginnkalle spesialister, i en krigssituasjonen er det ikke alltid så veldig enkelt.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: