Tretthetsbrudd


Toget som sporet av ved Skotterud viser tegn på tretthetsbrudd. Dvs matrialtretthet. Som vanlig kom også det vanlige gnålet om dårlig vedlikehold, dårlig infrastruktur osv. Ikke uventet, men særlig konstruktivt er det ikke. Dog, Hans Bjørnseth uttaler seg nok mot bedre viten;

Bjørnseth presiserer overfor VG Nett at det kan være flere årsaker til ulykken, og at det fremdeles vil ta tid før alle sider av saken er belyst.

– Dette er ikke vanlig, jeg har ikke erfaring fra denne type brudd tidligere. Grunnen til at vi ikke pleier å ha dette i Norge, er nok at kvaliteten på det materielle arbeidet som er gjort både i produksjon og vedlikehold er veldig høy. Det vil ta mange uker før vi vet noe mer.

Ett navn; Alexander L Kielland-ulykken.

kielland tretthetsbrudd

Nå er det forsåvidt sant at Kielland-ulykken gjorde meget for sikkerhetsarbeid her i landet, og oljesektoren kanskje spesielt. Sammen med Piper Alpha på britisk sektor var dette ahavekkelser for landene rundt Nordsjøen. Arbeidet etter Kielland og Piper Alpha kulminerte i Cullenrapporten som sammen med arbeidet på resten av 80-tallet la til grunn den sikkerhetskultur som idag kanskje taes som en selvfølge. W.Cullen ledet også arbeidet etter Ladbroke Grove ulykken (tog). Pdf1,Pdf2.

Litt historie;
August Wöhler var en tysker som er best kjent for metaltretthetsarbeid. Han har også gitt navn til en kurve som er i vid bruk innen feltet. S/N-kurve, eller Whölerkurve. Det som gjør tretthetsbrudd vanskelig er fordi det er en stokastisk prosess. I tillegg er det en lang tidshorisont.

Det medfører at designere og i byggefasen må være like klar over faren som drifts og vedlikehold må være. Og ofte kan disse ha to forskjellige syn på bygget/konstruksjonen.

Tatt fra den glimrende boken til Jaap Schijve.

Så kanskje det viktigste spørsmålet havarikommisjonen må besvare er om dette er en designfeil (som medfører at det er mange potensielle hendelser i vente) eller en feil som har skjedd ved en glipp.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: