Seksualislam


Den siste tidens oppslag i VG.no (nye Norge) angående bruk av et seksualisert hodeplagg for små jenter er underfundig. Ikke oppslagene i seg selv. Men forsvaret av bruken. Dette hodeplagget som har en funksjon, og en funksjon alene, skal altså prakkes på små jenter som ikke forstår den seksuelle bakgrunnen som plagget hviler på. Som LIM-leder Tina Shagufta Kornmo helt korrekt påpeker blir disse jente fra tidlig barnsben sett på som potensielle seksuelle madrasser av de foreldre som tvinger dem til å påføre dette plagget. Samtidig som det stadig angripes fra den kant om det dekadente og forfallende samfunn de lever i. Dobbelmoralismen har som kjent gode kår innen religion.

Det er dog værre enn som så, da plagget symboliserer en politikk som ønsker å skille kvinner som underlegne mannen, og putte menn i en kategori som forteller dem at om de skulle se en jente eller kvinne så klarer de ikke å holde smekken oppe. Svaret på f.eks overfallsvoldtektene er altså å skjule  kvinner fra samfunnet enda mer.  Det er altså kvinnen selv som har skylden for at de blir voldtatt.  Dette er ondskap satt i system. Et system som ønsker å kontrollere det seksuelle, og det er gjennom kvinnen det skal kontrolleres. Dette har ingenting med diskusjonen når voldtektene fant sted der man diskuterte også om ting som omhandlet at det er ting man kan gjøre for å redusere risiko, men sluttlinjen ved bruk av dette onde plagget er at risikoen for kvinner vil i teorien være 100% risikofri hverdag, dog innelåst i et hus. Ironien er selvsagt at volden mot kvinner blir straks meget høyere i et slikt samfunn. For hva er det historien og empirien har vist oss når man ønsker å kontrollere kvinner og deres seksualitet? Volden øker, og pisken vil bli svingt hardt.

Det er kvinnen, eller i dette tilfellet små jenter, som må tåle en urett fordi menn ønsker makt over andre og deres gjøremål i det lange løp. Ønsket om et religiøst samfunn er ikke forbeholdt ortodokse muslimer, men det er denne gruppen som pr i dag utgjør den største fare mot den tradisjon som samfunn som har sivilisert seg dramatisk siden opplysningstiden. Revolusjonene i Frankrike og Usa tvang samfunn etter samfunn å se på statens rolle opp i mot den religiøse makt som fant sted i alle land. Evnen og ønsket til de eldre var at deres barn skulle stille spørsmål, være kritiske og skeptiske, være nyskjerrige og ikke minst prøve å forbedre friheten til det enkelte individ og rettighetene til individet opp mot gruppen/stat.
Dette prøver ortodokse muslimer å rive ned. Da det i deres verden ikke er et behov for å spørre de vanskelige spørsmålene: Hvorfor er vi her? Hva er godhet? Hva kan vi gjøre for å forbedre oss?

Disse spørsmålene og mange flere trenger ikke ortodokse muslimer å svare på. Rett og slett fordi man mener at virkeligheten er fast og at man ikke trenger å vite noe mer enn det som ble «funnet ut» rundt 600-tallet. Det er i denne konteksten hodeplagget må sees. Som et symptom på hvor langt religion og deres mørkemenn er villige til å dra et samfunn ned i det dypeste mørke.

Mohammad Usman Rana har dermed tindrende og enhetlig feil i sitt syn at plagget ikke har noe med integrering å gjøre. En jente som blir isolert av sine foreldre fordi de skulle angivelig ha et seksualliv i en alder av fem år vil nettopp bli sperret fra normal omgang med sine jevnaldrende og dermed miste verdifull trening angående det som er viktig for å lære et samfunn å kjenne, nemlig det å delta i samfunnet. Men for ønsket om et religiøst samfunn er det en liten pris å legge jenter i femårsalderen på offeralteret, for tross alt. Det er liten sannsynlighet for at de vil protestere.

Dette er dermed ikke religiøs frihet, men religiøs rasisme. Og til de foreldre som tvinger små jenter til dette; vask deres skitne hyklerske seksualiserte hjerne, grundig. Og Rana burde bruke lut. Og ikke minst svare på problemstillingen; bør jenter som er 5 år bruke plagget? Svaret han unektelig vil gi viser at mannen faktisk hadde blitt hivet ut fra ethvert pornoproduksjonsfirma med begrunnelsen; «syke» mennesker trenger vi ikke.

Boktips;
Bokomslag
Questioning the Veil: Open Letters to Muslim Women ~ Marnia Lazreg

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: