Å byråkrater, redd meg!


Jeg lever i en fantasiverden. En verden der realitetene styres av et omtanketyrrani. Der det som hylles, er om jeg gir vekk min egen frihet fordi andre kan ta skade av den. Sist ute er helsedirektoratet som er svært bekymret for min helse, og denne bekymringen gir seg utslag i at man skal nekte at mennesker skal kunne drikke alkohol, iallefall at man åpenlyst kan få kjøpt varene.

Jeg elsker min pils. Aller helst tar jeg en brygget variant fra Plzen. Men en Hoegaarden hvit er heller ikke å forakte. Gjerne med en sitron i. Den Nøgne Ø, gir meg også gleder. Øl gir meg glede. Jeg forventer ikke at det skal gi helsedirektoratet sine ansatte gleder, ei heller tilføre glede til en nitidig spire innen diktaturbransjen i Stavanger kommune avdeling for mistrivsel. Hva øl gir Krf sine politikere og velgere vet jeg ikke, men Krf finner ikke meg utenfore deres kjøleskap for at jeg skal bestemme hva de skal drikke av lovlig mengde melk. Dem om det. Det jeg forventer iallefall, som alle personer jeg møter er at man prøver i det minste å anse den man snakker med og oppførere seg med et snev av voksenhet og anstendighet. Det medfører faktisk at personen kan ta vare på seg selv, hvis det ikke er noe bevis på det motsatte.

Og jeg har ikke begynt på Ap sin forkjærlighet for å ha kontroll i slike saker.

Å drikke øl er farlig. Man kan bli alkoholiker. Og hvis jeg ikke tenker nok på andre så sier omtanketyrrantene at jeg må tenke enda mer på alle barna som har foreldre som er fulle, eller tenke enda mer på den ene som blir eller er alkoholiker. Ingen kan forklare meg hvorfor jeg ikke skal innta en skummende, iskald, duggfrisk halvliter med hank, gjerne kjøpt i en butikk etter kl 20.00, har noen som helst betydning for alkoholikerens faktiske tilstand som alkholiker.

Så da spør jeg; Hvem melder seg til å kunne bestemme over meg om jeg klarer å ta vare på meg selv ved at jeg kjøper en flaske duggfrisk pils?

Nei, jeg gidder ikke å tenke på de. Fordi jeg klarer selv å ta ansvar for mine egne handlinger. I fylla (som er en meget sjeldent begivenhet) eller i edru tilstand. Dog jeg vil gjerne gå konstant på fylla for å slippe unna omtanketyrrantene. Isåfall måtte de få omtanke for meg. Det hadde vært et artig paradoks å oppleve. Jeg kan gå trygt fordi Juvente, Ap og alskens religiøsbaserte organisasjoner passer på min promille. Jeg forbanner dere egentlig i det stille.

Kultur

Legg igjen en kommentar

